Content and Language Integrated Learning (CLIL) – jest to metoda zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego, która opiera się na jednoczesnym przekazywaniu nowych treści z dziedziny nauczanego przedmiotu oraz obcowaniu z językiem obcym – uczenie się tego języka. Metodę tę rekomenduje Komisja Europejska na rzecz promowania nauki języków obcych i różnorodności językowej.
CLIL jest podejściem do edukacji dwujęzycznej, w której zarówno materiał zawarty w programie nauczania, jak i język obcy przekazywane są łącznie. W ten sposób nauczanie przedmiotów szkolnych odbywa się przy pomocy języka obcego – który to uczeń jeszcze opanowuje, ale nadal otrzymuje wsparcie językowe.
Można powiedzieć, że CLIL jest procesem uczenia się języka przez uczenie się wyspecjalizowanych treści – to obszar zagadnień poruszanych w ramach nauczanego przedmiotu nakreśla zakres materiału językowego do przyswojenia.
CLIL to nie tylko metoda nauczania. Jest to przede wszystkim sposób podejścia do Ucznia jako jednostki myślącej, mającej możliwość dokonania ewaluacji pracy własnej oraz grupowej.
Oprócz języka i treści międzyprzedmiotowych, CLIL pozwala nabyć cechy i umiejętności, które są niezbędne w dorosłym życiu, takie jak: analiza, synteza, kreatywność, a przede wszystkim samodzielność.
Nauczyciele pracujący metodą CLIL są specjalistami w dziedzinie, której nauczają, przekazują wiedzę oraz jednocześnie są nauczycielami języka. Biegle władają językiem docelowym (w naszym przypadku językiem angielskim) bądź są rdzennymi użytkownikami języka (native speaker).