Zajęcia dla dzieci wieku przedszkolnym (zerówka) i wczesnoszkolnym uwzględniają przede wszystkim:
- Rozwijanie umiejętności w zakresie logicznego myślenia, dostrzegania prawidłowości, uzasadniania i wyciągania wniosków, a także myślenia twórczego i wyobraźni przestrzennej.
- Liczne i starannie dobrane pomoce dydaktyczne umożliwiające wprowadzanie pojęć matematycznych poprzez osobiste doświadczenie dziecka.
- Gry, zabawy i łamigłówki, które udowadniają dzieciom, że matematyka to świetna zabawa.
- Metody i formy pracy uwzględniające indywidualne tempo dzieci oraz preferowany styl aktywności psychoruchowej.
Dla uczniów zerówki program przewiduje następujące zagadnienia:
- Świat cyfr i świat liczb. Liczby jednocyfrowe. Reprezentacje dosłowne, ćwiczenia kinestetyczne, wyobrażenia dotyczące liczby przedmiotów, zliczanie ilości elementów na konkretach, porządkowe znaczenie liczb. Ćwiczenia wzmacniające lewą półkulę.
- Liczba 10. Liczenie pełnymi dziesiątkami w zakresie dostosowanym do możliwości każdego dziecka. Ćwiczenia prowadzące do przekraczania progu dziesiątkowego.
- Porównywanie liczb z użyciem reprezentacji konkretnych i ikonicznych.
- Zegar. Godziny, minuty, sekundy. Zabawy, w których dzieci odmierzają czas, porównują, odczytują godziny.
- Tydzień, miesiąc rok. Propedeutyka obliczeń kalendarzowych. Łamigłówki dotyczące rachuby czasu.
- Figury geometryczne płaskie. Wykorzystanie tangramu oraz innych sposobów rozcinania papieru w celu stworzenia prawidłowych wyobrażeń dotyczących trójkątów, kół, okręgów, wielokątów, oraz figur nie będących wielokątami. Ćwiczenia kształtujące wyobraźnię geometryczną. Ćwiczenia koordynujące pracę obu półkul.
- Przestrzeń 3D. Wykorzystanie kloców RECO do tworzenia różnych figur przestrzennych. Wykorzystanie kloców Happy Cube do budowania wielościennych obiektów na bazie sześcianu. Łamigłówki i zabawy z geometrycznymi kształtami. Ćwiczenia wzmacniające myślenie prawopółkulowe.
- Nauka uzasadniania. Kształtowanie potrzeby poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Dlaczego?”. Wydobywanie od dzieci ich naturalnej zdolności logicznego myślenia, nauka argumentowania, wyciągania wniosków, słuchania argumentacji. Prawda i fałsz w zdaniach o treściach matematycznych. Uzasadnianie dlaczego zdanie jest prawdziwe (fałszywe). Ćwiczenia wzmacniające skoordynowaną pracę obu półkul.
Zagadnienia realizowane w klasie I i II to (w różnych zakresach, odpowiednio do wieku dzieci):
- Dodawanie i odejmowanie w różnych zakresach.
- Mnożenie i dzielenie w różnych zakresach.
- System dziesiątkowy. Oś liczbowa. Porównywanie liczb. Znaki <, >, =.
- Figury geometryczne: trójkąty, kwadraty, koła i romby. Pięciokąty i sześciokąty. Trapezy i inne wielokąty.
- Prostokąty i równoległoboki. Tangram.
- Pole kwadratu i prostokąta. Powiększanie i pomniejszanie figur.
- Figury symetryczne względem prostej.
- Sześcian i prostopadłościan. Siatki. Pole powierzchni sześcianu. Przestrzeń 3D. Wykorzystanie kloców RECO do tworzenia różnych figur przestrzennych.
- Kalendarz i zegar. Dni, tygodnie, miesiące, lata. Daty. Łamigłówki dotyczące rachuby czasu.
- Obliczenia pieniężne. Złote i grosze. Inne waluty.